Intervija žurnālam “Citāda Pasaule” (20.augusta pielikums)
Vai bērnu un pieaugušo astroloģiskās kartes veidošanā un analīzē ir atšķirības?
Šai ziņā pastāv gan līdzības, gan kāda būtiska atšķirība. Bērna horoskopā ir redzama tīrā un vēl neapstrādātā enerģija. Tāpēc varam droši noteikt gan iespējamos izaicinājumus un klupšanas akmeņus, gan jomas, kurās viss ritēs kā pa diedziņu. Savukārt pieaugušie savu enerģiju jau ir iemācījušies apstrādāt. Protams, analizējot pieaugušā astroloģisko karti, būs redzams tas pats horoskops, tomēr astrologs nezinās, cik tālu cilvēks ir ticis ar tās realizēšanu – cik daudz klupis un vai savas kļūmes ir uzskatījis par traucēkli, vai nē. Ir cilvēki, kuri var kļūdīties desmitiem reižu un atkal un atkal kāpt uz vieniem un tiem pašiem grābekļiem, to pat neapjaušot, savukārt citi jau pēc pirmās kļūdīšanās izdara secinājumus, lai notikušais vairs neatkārtotos. Protams, arī šo tendenci astrologi var noskaidrot jau konkrētā sarunā ar cilvēku. Tādējādi resurss it kā ir tas pats, ko varam redzēt jau bērnībā, bet rezultāts diviem dažādiem pieaugušiem cilvēkiem var būt pilnīgi atšķirīgs.
Ko, vēršoties pie astrologa, vecāki visbiežāk vēlas noskaidrot par saviem bērniem?
Lielākā interese parasti ir par pulciņiem, ieteicamo izglītības virzienu un talantu attīstīšanu. Reiz konsultēju kādu mammu, kura, pie manis atnākot, teica, ka meitai padodas viss, ko viņa darot, un talantu ir tik daudz, ka vecāki nezina, kur bērnu virzīt, tāpēc vēlas uzklausīt kādu ieteikumu. Analizējot meitenes astroloģisko karti, redzēju, ka bērnam patiešām padodas pilnīgi viss. Šādos gadījumos varu vienkārši ieteikt vecākiem ļaut savai atvasei izmēģināt savus spēkus jomās, kas interesē, vienu konkrētu virzienu, ja nepieciešams, izvēloties vēlāk. Manuprāt, vajadzība bērnam jau no mazotnes izvēlēties kādu konkrētu vaļasprieku nav nepieciešama, lai gan nereti, uzzinot par vienu izteiktu savas atvases talantu, vecākiem ir vēlme mudināt viņu to izkopt pēc iespējas vairāk, koncentrējoties uz šo konkrēto nodarbi. Tomēr jāatceras, ka šai ziņā bērni ir dažādi. Kādam šāda pieeja derēs, un bērns patiešām apzinīgi pievērsīsies vienai konkrētai jomai, bet ir arī tādi bērni, kas grib pamēģināt vienu, otru un trešo nodarbi, un viņus nevajadzētu spiest pievērsties tikai kam konkrētam. Iespējams, bērnam vajadzīgs iegūt tieši šo daudzpusīgo redzējumu. Arī tas ir redzams astroloģiskajā kartē.
Vai ir vēl kādi iemesli, kas vecākus mudina iepazīties ar bērna astroloģisko karti jau mazotnē?
Tikpat bieži vecāki pie astrologa dodas arī tāpēc, lai apstiprinātu to, ko viņi patiesībā jau zina paši – ir vajadzīgs vien skats no malas, apliecinājums, ka bērna audzināšanā viss tiek darīts un saprasts pareizi. Šādi šaubu momenti var rasties gluži dabiski, īpaši, ja komunikācijā ar atvasi ir kādi šķēršļi, ko jāpārvar. Tad astrologs var ielūkoties bērna kartē un pateikt, kādi ir viņa potenciālie klupšanas akmeņi, sniedzot vecākiem uz tiem skatu no malas. Bieži vien cilvēki vēlas uzzināt arī sava bērna vispārīgo horoskopu. Šādos gadījumos astrologam ir ieteicams koncentrēties uz labajām lietām un bērnam dotajiem talantiem. Savukārt, ja vecāks pats interesējas par iespējamiem izaicinājumiem, ar ko viņam varētu nākties sastapties, arī par tiem vecākus var informēr pozitīvā skatījumā. Es pati sarunās ar klientiem nekad nelietoju vārdu “problēmas”, jo tas skan ļoti biedējoši, smagi un negatīvi. Tāpēc to labprātāk aizstāju ar terminu “izaicinājumi”, jo tas ir kas tāds, ko gribas pārvarēt. Izaicinājumi ir kā priekšvēstnesis sasniegumiem, savukārt problēma – tas jau skan kā spriedums. Bieži vien vecāki savā bērnā arī ir novērojuši kādu konkrētu īpašību, tāpēc nāk un jautā, vai tā saprasta pareizi un vai saglabāsies visu mūžu kā ilgstošāka tendence, vai ir raksturīga tikai šim periodam. Arī to astrologs var redzēt. Piemēram, nereti ir sastopamas situācijas, kurās bērna dzīvē ir kāds noteikts periods, kurā viņam iet grūtāk ar kādām noteiktām lietām. Taču viss noteikti nav pavisam slikti. Tas nozīmē, ka konkrētajā laikā konkrētai īpašībai ir lemts izpausties un jāizlemj, kā situāciju risināt. Tāpēc vecāki vēlas uzzināt savu lomu tai visā un atklāt iespējas, kā viņi var palīdzēt bērnam. Protams, šai ziņā astrologs nekad nepiedāvās jau gatavas receptes. Tā vietā tiks doti iespējamie rīcības variantus, un vecāki jau paši izvēlēsies savu ceļu. Turklāt jāatceras, ka ne velti bērniņš ir piedzimis tieši šai mammai un tētim, jo arī tas, kā bērns uzlūko savus vecākus, ir atspoguļots viņa kartē. Piemēram, ir skaidri redzams, kas ir paņemts no tēva un kāda ir viņa loma un ietekme – arī tad, ja tētis bērna audzināšanā nav klātesošs. Un tāpat ir redzama mammas ietekme un īpašības, ko bērns vēlas iegūt no viņas. Turklāt ir tik interesanti, ka šīs vēlmes bieži vien ir ļoti saskanīgas. Piemēram, nesen konsultēju kādu māmiņu, kura, lai gan jau bija pieņēmusi lēmumu savu dēlu mudināt trenēties peldēšanā, vēlējās šī sporta veida piemērotību pārbaudīt arī no astroloģijas viedokļa. Rezultātā bija redzams, ka viņas dēlam peldēšana patiesi ir piemērotākā joma, ar ko nodarboties, to nākotnē, iespējams, pat ievirzot profesionālā gultnē. Savukārt mamma atzinās, ka viņa jau jaunībā zinājusi, ka vēlas, lai viņas dēls nodarbotos tieši ar šo sporta veidu. Tas patiesi apliecina, ka šis bērns nevarēja piedzimt citai mammai un tētim!
Vai varat pastāstīt vairāk par mātes lomu bērna personības attīstībā? Kā tā izpaužas astroloģiskajā kartē?
To, kādu bērniņš grib redzēt mammu un ko no viņas sagaida, nosaka Mēness ietekme. Tieši Mēness mums nodrošina komfortu, drošību, aizsardzību, tas atbild par mūsu dvēseles un emocionālo pasauli, kas, protams, tiešā veidā ir atkarīga arī no mammas. Šai ziņā gan jāņem vērā, ka katram no mums Mēness ir savā zodiaka zīmē un katra no tām parāda ko citu. Bieži vien, kad kontaktējamies ar apkārtējiem cilvēkiem, mums šķiet, ka viņi domā tāpat kā mēs, tāpēc, kad izrādās, ka tā nav, jo viedokļi, pieeja pasaules uztverei un attieksmei pret lietām ir atšķirīga, uz šīs bāzes rodas konflikti un aizvainojums. Mēs vienkārši nesaprotam, kā cilvēks varēja tā reaģēt, kaut ko pateikt vai rīkoties. Tomēr iemesls tam visam ir vienkāršs – viņš ir citādāks! Mēness ir kā “krekliņš”, ko neredzam. Tai mirklī, kad konsultācijās par šo “krekliņu” runāju attiecībā uz bērnu un viņa vajadzībām, vecākiem viss kļūst saprotams daudz vieglāk. Uzskatu, ka katrai mammai būtu jāzina, kādā zīmē ir viņas bērniņa Mēness, lai saprastu, ko atvase patiesībā gaida. Pret cilvēkiem jau attiecamies, vadoties pēc sava Mēness, un, gluži likumsakarīgi, tas ietekmē arī mūsu pieeju bērnu audzināšanai. Mēs viņus mīlam un rūpējamies par viņiem tā, kā mums šķiet pareizi, dodot bērnam visu to labāko. Bet ir interesanti uzzināt, ko tad bērniņš sagaida patiesībā. Kāda ir viņa sapratne par komfortu, kas viņam varētu garšot un kas – nē, cik daudz brīvības vai, tieši otrādi, robežu viņš vēlas? Pārdzīvojumi rodas, kad otram kaut ko dodam no visas sirds, bet viņš to nepieņem, jo izrādās, ka viņam ir gluži citas vajadzības.
Kā planētas ietekmē bērnam potenciāli piemērotāko profesiju izvēli?
Ļoti spēcīgi. Te gan jāņem vērā kāda nianse. Tie horoskopi, ko varam lasīt žurnālos, ir veidoti tipiskiem savas zīmes pārstāvjiem. Ar to, ka esam Vēzis, Jaunava vai Auns, astrologs saprot to, ka Saule ir Vēža, Jaunavas vai Auna zīmē, tomēr nedrīkst aizmirst, ka mūs kopumā ietekmē desmit planētas, un tās visas astroloģijā tiek ņemtas vērā. Tāpēc te varam redzēt nesakritības – ja Saule ir vienīgā, kas atrodas konkrētajā zodiaka zīmē, bet pārējās planētas ir citās zīmēs, un, iespējams, šīs blakus zīmes ir pat vairāk izteiktas, ietekme uz mūsu personību šai vienai Saules zīmei būs krietni mazāka. Un tā rodas gadījumi, kad cilvēki saka, ka viņu horoskops ir viņiem absolūti neatbilstošs. Lai rastu precīzāko skaidrumu, astrologs, veidojot astroloģisko karti, pēta visas desmit planētas un to kombinācijas. Tādējādi viens no būtiskajiem faktoriem, protams, ir planētas atrašanās zodiaka zīmē, taču jāatceras, ka planētas savstarpēji veido arī noteiktas saiknes – vai nu harmoniskas, vai izaicinošas. Attiecīgi, ja kāda no saiknēm ir harmoniska, arī planēta pārsvarā izpaudīs savas pozitīvās īpašības. Tāpēc, piemēram, šādā gadījumā varam teikt, ka Jaunava ir pedantiska, uzmanīga, vērsta uz detaļām un tai patīk visu strukturēt, vai arī Auns ir enerģisks, impulsīvs un apveltīts ar lielu iniciatīvu. Bet, ja šīs saiknes būs negatīvas vai planēta pēc savas atrašanās vietas būs kādā sev nelabvēlīgā sektorā, tad tā var arī izpaust tieši negatīvās īpašības, un šādā situācijā arī Jaunava var būt nevīžīga un haotiska, bet Auns – agresīvs un neiecietīgs. Katrai zodiaka zīmei ir savas pozitīvās īpašības, kas tai ir raksturīgas, bet jāatceras, ka ir arī medaļas otra puse, tāpēc visu nekad nevaram skatīt tikai vienpusēji.
Kad vecākiem ir vērts doties pie astrologa saistībā ar bērnam piemērotāko pulciņu, vaļasprieku vai brīvā laika nodarbju izvēli?
Man pašai šķiet, ka bērnu ar papildu aktivitātēm nevajadzētu noslogot ātrāk kā ap septiņiem gadiem. Tomēr ir arī izņēmumi. Ja bērns ir ļoti aktīvs, viņam ir daudz enerģijas un nepietiek ar bērnudārzu, astrologs var vecākiem ieteikt, kā šo enerģiju vislabāk izmantot. Viņš var ieteikt kādu sporta pulciņu, kas būs šim bērnam atbilstošs, vai kādas enerģiju līdzsvarojošas un nomierinošas metodes. Kā jau minēju iepriekš, bērna horoskopu ir iespēja izveidot jau no dzimšanas, bet šai gadījumā uz to vēlams koncentrēties no viedokļa – ko Laimiņa likusi šūpulī – pievērsties bērna talantiem, dodot ļoti plašu iespējamās rīcības virzienu. Tāpat ir arī ļoti svarīgi vērot bērnu un skatīties, kas viņam ir tuvāks. Šos dažādos virzienus var piedāvāt, bet tos nekādā gadījumā nedrīkst uzspiest. Ir jāskatās, kas no tā visa un šīs virzības viņam padosies – ir jākoncentrējas uz talantiem, nevis jālabo to, kas nesanāk. Tāpēc ir arī ļoti svarīgi saprast, kas bērnu motivē. Piemēram, ja runājam par stihijām, tad uguns stihija – Auns, Lauva, Strēlnieks – ir zīmes, ko motivē iedvesma, idejas un aizrautība. Vecākiem jāspēj savu bērnu iedvesmot un aizraut – ar savu piemēru, pozitīvo domu, ideju, kaislību. Ja bērns varēs degt ar konkrēto domu, tā viņam būs vislabākā motivācija rīkoties. Savukārt zemes stihijas pārstāvjiem – Vērsim, Jaunavai, Mežāzim – dominējošie būs praktiskie un izmērāmie apsvērumi. Lai bērnu ieinteresētu, vecākiem jāspēj atbildēt uz tādiem jautājumiem kā – vai to var izmērīt un aptaustīt? Vai rezultāts ir saprotams? Kas no tā tiks iegūts praktiski? Ar šādu bērnu ir svarīgi daudz ko darīt kopā, lūgt viņam palīdzēt un tad parādīt rezultātu. Piemēram, aicināt kopā sakārtot rotaļlietas un pēc tam norādīt, kas ir uzlabojies. Savukārt, ja ir runa par mācībām, ir svarīgi runāt par praktisko rezultātu, pieminēt, ka, ja skolas liecībā būs labas atzīmes, atvasei būs lielākas izredzes apgūt profesiju, kas viņu interesē. Protams, to visu ir jāvērtē individuāli, tomēr kopumā jāatceras, ka šīs stihijas pārstāvjiem lielākoties ir vajadzīga praktiska un pragmatiska pieeja. Savukārt gaisa stihijai – Dvīņiem, Svariem, Ūdensvīram – ir svarīgi, lai viņiem būtu interesanti, lai tiktu nodarbināts intelekts. Šeit atslēgas vārdi ir komunikācija, sadarbība, iespēja visu uzzināt pirmajam, gūt jaunas zināšanas. Ja bērnam būs interesanti, viņš mācīsies, apgūs, darīs. Ūdens stihijai – Vēzim, Skorpionam, Zivīm – ļoti svarīgas ir personiskās sajūtas. Šai gadījumā būs aktuāli tāds jautājums kā – vai tas, ko daru, man liek justies labi, komfortabli? Vai tā jūtas arī citi? Ūdens enerģija ir plūstoša, un tai ir vajadzīgi krasti, tā ieņem tā trauka formu, kurā atrodas. Tāpēc ļoti svarīgs moments šīs stihijas pārstāvjiem ir emocionālais motīvs un piepildījums, kas viņus mudinās rīkoties.
Protams, var būt arī tā, ka cilvēkam pārmaiņus strādā divas stihijas. Līdzīgi kā psiholoģijā, kur, pētot personības tipus, visbiežāk nosakām vairākus sev atbilstošus, arī astroloģijā var būt divu un pat trīs dominējošo stihiju kombinācijas. Tāpēc visu astroloģisko karti jāuzlūko kopumā – tikai ar atsevišķu planētu stāvokļu analīzi nebūs pietiekami.